x

Barva v tisku – jak získat ideální? Díl 1.

 

Příprava souboru pro tisk je složitější záležitost, než se může zdát. Vše závisí od toho, co budeme tisknout. Námi používané populární grafické programy (Corel Draw, Adobe InDesign nebo Adobe Illustrator) mají intuitivní systémy pro export souborů pro tisk, díky kterým snadno nastavíme vhodný barevný profil nebo spadávky. Co však vzbuzuje nejvíce pochybností je zbarvení projektu. Často se stává, že barvy v tisku se liší od barev na monitoru – to souvisí mj. s kalibrací monitoru nebo chybnou přípravou projektu pro tisk. V textu Vám přiblížíme nejdůležitější pojmy z oblasti barev a poradíme, jak se vyhnout chybám.

 

CMYK, a to je vše?

Tiskneme v barevném režimu CMYK, nikdy v RGB, a v tomto barevném profilu by měl být připraven výstupní soubor určený pro tisk. Někdy se používají barvy Pantone, které rozšiřují paletu CMYK. Barvy Pantone jsou sytější než barvy CMYK, to se týká i černé. Vše závisí na specifičnosti projektu, a zda tiskárna používá barvy Pantone nebo pouze CMYK.

 

Spadávky a barvy

Odeslání projektu bez spadávek, stejně jako odeslání pro tisk projektu s profilem RGB, může dopadnout špatně. Pokud projekt má pozadí v barvě papíru, spadávky nejsou problém. Avšak pokud v některém místě projekt končí složitou grafikou nebo fotografií, a během řezání hotových výtisků na konečný formát dojde k posunutí, výtisk projektu bez spadávek bude ukončen nevzhledným pásem nepotištěného papíru. Proto je nutné “protažení” barevných prvků na spadávky. Spadávka má šířku nejčastěji 2 – 3 mm.

 

Rozlišení, neboli DPI a PPI

PPI, neboli „pixely na palec” (angl. pixels per inch), a DPI, neboli „body na palec” (angl. dots per inch), je další klíčový pojem spojený s barvami. První se týká rozlišení rastrových obrazů, druhý zařízení pro tisk. V tisku pixely nejsou vidět (pokud se zvětší obraz na monitoru, pixely se objeví v podobě malých čtverečků), pouze body (tečky) barvy na papíře. Nejčastěji se tiskne v rozlišení 300dpi. Je to dostačující rozlišení, aby obraz – obecně vzato – vypadal v tisku dobře. Čím je větší formát pro tisk, tím menší požadované rozlišení. Souvisí to s tím, že na velké formáty, jako roll-upy nebo bannery, se nedíváme z blízka. Standardní rozlišení pro roll-upy a bannery je obvykle 120dpi. Pokud obraz určený pro tisk bude mít menší rozlišení, než je požadované, nebude vypadat dobře. Při stažení z internetu obrazu s nízkým rozlišením, u kterého požadujeme dobrý vizuální efekt, jej lze – pokud to je možné – zmenšit. Dojde tak k zahuštění pixeĺů na palec, a tím bude rozlišení vyšší.

 

Barevné nasycení – co to je?

Barevné nasycení je množství barvy, umístěné na ploše papíru. U čisté černé to je 100%K. Při smíchání barev z palety CMYK se tato hodnota se zvyšuje. Přílišné barevné nasycení papíru s nízkou gramáží způsobí, že se papír zvlní. Barva může schnout delší dobu, a budou vznikat šmouhy. Proto není přílišné barevné nasycení vhodné. Plocha tištěna jednou barvou 100% je pojmenována aply. Tisk aply na velké ploše může být problematický u sytých barev CMYK, které vyžadují vysoké barevné nasycení. V tomto případě je vhodné zvážit použití dodatkové barvy Pantone (tedy menšího množství barvy).

 

Černá ještě černější

Černá barva na monitoru znamená nulové hodnoty všech složek RGB, tj. nejčernější černá. Obyčejná černá s podílem C=0%; M=0%, Y=0%; K=100% se využívá nejčastěji pro texty. Velké množství malého textu je nejvíce čitelné, pokud ho vytiskneme jednou barvou ( čili Black). Text vytištěný všemi barvami CMYK může vyjít méně čitelný, kvůli odpovídajícím jednotlivým barvám, které ne vždy jsou ideální. V tisku tento odstín může působit jako nepříliš černý, ale lehce šedivý. Sytější černou lze získat díky smíchání různých složek CMYK, tím budou na jednu plochu naneseny čtyři barvy (hodnoty – C30; M30; Y:30 a K:100).

 

U přípravy souboru pro tisk je potřebná kontrola barev souboru. Musí být nastaven profil CMYK. Barevné grafiky musí být protaženy na spadávky, rozlišení přiměřené formátu projektu (menší pro velkoplošné projekty).

 

Zaručujeme nejvyšší kvalitu!