x

BONTON PO NOVÉM. CO BY MĚLA OBSAHOVAT FIREMNÍ VIZITKA?
 


Ještě pár let zpátky věc byla jasná. Na každé vizitce měly být tyto údaje, v tomto pořadí: jméno a příjmení, funkce, název firmy, telefon, firemní webová stránka, e-mail. Jednoduché. Od doby, co se polovina našeho života točí kolem internetu, význam pojmu „základní informace” se posunul.

 

Mnoho činností je prováděno přes internet a zákazníci nenavštíví sídlo firmy, které je často jen virtuální nebo se nehodí k přijímání návštěv. Z toho důvodu firmy často upouštějí od uvádění sídla firmy na vizitkách. V případě mnoha pracovních funkcí, zejména kreativních a mezi zaměstnanci na vyšší úrovni, se však používají odkazy na profil na sociálních sítích.
 

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Vedoucí postavení má zde Twitter (uvádíme jednoduše @nick), který je skvělým mediem pro navazování méně formálních profesních kontaktů. Někdo rád používá odkazy na LinkedIn, i když v některých zemích není ještě příliš populární a nebude proto mít kýžený efekt. Grafici a všichni, kdo chtějí prezentovat především vizuální content, mohou zveřejňovat např. na Instagramu, a firmy, které provozují aktivní fanpage na Facebooku, odkaz na tyto stránky. Velmi vítaná je adresa firemního blogu – zatímco Facebook se již okoukal, blogy se stávají spolehlivým a prestižním prostředkem tvoření značky.

 

Důležitým pravidlem je: čeho je moc, toho je příliš. Zvolte si raději jeden kanál sociální sítě – oficiální, který nejlépe prezentuje obchodní nabídku firmy. Pokud je odkaz složitý, lze jej šifrovat v podobě QR Code. Jak bylo zmíněno, je vhodné umístit adresu blogu, který v opodstatněných případech může nahradit webovou adresu. Pokud však firemní profil na Facebooku nebo blog nejsou aktuální, a Twitter obsahuje pouze soukromé myšlenky, raději se vyhněte informacím tohoto typu.
 

Vizitky odkazující na sociální sítě. Projekt: Creativenauts, FullySocial.co, Jasho Salazar.
 

GRAFICKÉ ZPRACOVÁNÍ

Logo – musí být, tady se nic nemění. Dobrým nápadem je uvedení reklamního sloganu, pokud firma má stálé heslo, s kterým se ztotožňuje ( Volksvagen – „Das Auto”, „Nike – Just do it”, L’Oréal Paris – Protože Vy za to stojíte”, „Viperprint – Vaše internetová tiskárna” atd.). Lze je nahradit provokačním slibem („Vyměním brzdové destičky během 10 min. Musíte to vidět.”) nebo call to action („Krásné nehty? Nečekej a zavolej!”).

Podle oboru a podle toho, jak má být firma vnímána, můžete se rozhodnout pro další grafické prvky související s Vaší činností, nebo naopak – ponechat vizitku jednoduchou a klasickou. Jako faux pas se hodnotí umístění fotografie (toto není CV), pakliže firma nemá hodně zaměstnanců, kteří jsou ve styku se zákazníky, a jeden vzor vizitky je pro všechny.

 

Vizitky s propagačním heslem. Projekt: John Lothringer, David Y, Glenn Posadas.


VIZITKA: RUB

Zde existují dva směry. Někdo na rubu nechává prázdné místo pro poznámky, někdo zde umístí další informace o činnosti firmy, nebo které jsou zkrátka praktické. První řešení je vhodné pro B2B – zejména tam, kde jsou vizitky používány pro osobní obchodní kontakty. Pokud má vizitka sloužit jako reklama firmy, je vhodné volný prostor využít.

 

Není vhodné na rub tisknout stejné informace jako na líc, ale v jiném jazyce. Takové řešení není vkusné: nezvýší Vaši prestiž („vidíš, mám kontakty v zahraničí”), naopak, navozuje pocit přílišné šetrnosti. Je nutné se vyhnout nekvalitnímu tisku a nečitelnému, příliš světlému nebo malému písmu.

 

Obchodní vizitky – vhodně využitý rub. Projekt: Sam Mitzmann, Studio On Fire,

 

JAK VĚNOVAT VIZITKU

Zdá se to být snadné: vytáhnu vizitku, věnuji, řeknu… No právě. Co řeknu? Kdy věnuji? I když se to nezdá, mnoho osob, které začínají podnikat, má podobné pochyby. Naštěstí savoir-vivre již dlouhou dobu nabízí hotová řešení, které stojí za to použít.

 

Během oficiálního setkání s osobami, které neznáme, se vizitky věnují na začátku, ihned po představení („Jmenuji se ..., jsem CEO ve firmě ..., rád Vás poznávám, tady je moje vizitka”). Vizitku by měli dostat všichni účastníci a je třeba dodržet pořadí podle postavení osob, jako u podání ruky. Podobně na setkání „one-to-one” první věnuje vizitku osoba s vyšším postavením.

 

U méně oficiálních situací, jako veletrh, party nebo provedení služby se vizitky věnují na konci. Gesto znamená, že chceme s někým spolupracovat, proto vizitku nedáváme všem – nejedná se o leták. Výjimku tvoří vizitky, které nepatří konkrétní osobě, ale reklamují služby nebo obchod. Při věnování vizitky se hodí poděkovat za rozhovor a pozvat ke spolupráci.
 

Apple i Mario Rayz.
 

Pozor, jsou nástrahy, kterým je vhodné se vyhnout. Pamatujte si několik pravidel. Vizitka má být věnována pevným gestem, do ruky přijímající osoby. Posouvání vizitky po stole nebo kladení před někoho není zdvořilé. Po přijetí vizitky na ni hoďte okem, než ji uschováte, abyste projevili zájem o osobu. Z tohoto důvodu neschovávejte vizitku v kapse u kalhot. A nakonec: pokaždé, když dostanete vizitku, věnujte tu svoji.

 

Zaručujeme nejvyšší kvalitu!