x

Síla barev ve tvoření značky

 

Barvy a stojící za nimi psychologické, vizuální aspekty značek, je široké téma, které přesahují estetickou vrstvu subjektivních preferencí. Kulturní kontexty, jsou vnímány vědomě nebo podvědomě a věda o nákupních zvyklostech jsou nejdůležitější aspekty při vytváření značky. Stačí jen zmínit charakteristické žluté oblouky McDonald’s nebo červenou plechovku Coca-Coly, které jsou důležitými prvky identity značek.

Existuje mnoho studii o využití barev, ze kterých vyplývá pouze jeden, společný závěr. Barvy mají silný a nezpochybnitelný vliv na budování značky. Vhodně zvolené barvy mohou odlišit značku, přilákat zákazníky a vybudovat věrnost ke značce, zatímco nevhodně vybrané barvy mohou být faktorem, který způsobí, že značka rychle zmizí z trhu. Pro vytvoření komplexní a efektivní identity pro značku, je zapotřebí vybrat tu správnou barvu, s přihlédnutím k tomu, jaké barvy přitáhnou cílovou skupinu, na kterou jsou zaměřeny produkty nebo služby Psychologie barev je obzvláště důležitá v maloobchodním sektoru a může - racionálně a měřitelně – ovlivnit nákupní rozhodnutí zákazníků.

 

 

Vizuální atraktivita je klíčem k úspěchu

Barva je pro zákazníky základním motivačním faktorem, při rozhodování o nákupu. Drtivá většina spotřebitelů bere v úvahu při nákupu vzhled výrobku. Pro velkou část z nich – dokonce nevědomky – barva je jedním z hlavních faktorů nákupu daného produktu. Vizuální dojem je primární smysl, na který lidé spoléhají – reakce na barvy je zakódována v našich mozcích. Poznání barev vyvolává různou sérii reakcí, které ovlivňují náladu a emoce na úrovni podvědomí. Stručně řečeno, barva způsobí, že lidé cítí emoce a emoce se překládají na konkrétní nákupní rozhodnutí. Barva je jedním z nejdůležitějších faktorů, které mají vliv na vizuální atraktivitu produktu. Výběrem vhodné barvy a konzistentního barevného schématu pro celou vizuální identitu – včetně identity značky, loga, projektu obalu, reklamní kampaně- vytváříme podvědomí o značce, posilujeme loajalitu zákazníků ke značce, zjednodušeně řečeno, zákazníci se vracejí k tomu co se jim líbí.

 

Význam barev – existuje nejpopulárnější barva?  

Různé barvy vyvolávají určité nálady a emoce a nepřímo působí rovněž informační roli. Význam barev se často liší v závislosti na celé řadě faktorů, patří mezi ně m.j. kulturní zvyklosti, pohlaví, věk, kontext, individuální zkušenosti. Nicméně, základní vnímání barev zůstává poměrně konzistentní. Červená může znamenat sílu nebo vášeň, může vyvolávat fyziologické reakce – rychlejší dýchání a zvýšenou srdeční frekvenci. Červená barva může být energická, agresivní, provokativní a dokonce nebezpečná – ale vždy přitahuje pozornost. Nicméně podle různých studii, nejpopulárnější barvou je modrá. To se odráží ve fungování mnoha firem, které používají modrou barvu ve svých firemních znacích. Modré odstíny jsou vnímány jako uspokojivé, chladné, klidné a stabilní – což je důvod pro jejich rozšířené používání v případě produktů a služeb, ve kterých bezpečí je nejdůležitějším aspektem – jako je třeba bankovnictví nebo sociál media. Význam zelené, často závisí od využitého odstínu – zatímco světlejší odstíny uklidňují, hlubší zeleň se pojí s bohatstvím nebo prestižem. Světlá nebo teplá žlutá, vyvolává pocit štěstí, opitmizmu, laskavosti. Na druhé straně, fialová je barva umělců, ale taktéž barva spojená s monarchii. Růžová barva je spojována s ženskostí, smyslností, zábavou a co bílá a černá? Mohou být využívány jako výrazné barevné tóny, ale taktéž jako hlavní charakteristický rys produktové řady (např. řada příslušenství Apple).

 

 

Faktory, které ovlivňují vnímání barev

Ne všechny barvy jsou vnímány stejným způsobem, stejnými lidmi. Dva z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících vnímání barev je kultura a pohlaví. Kulturní rozdíly mohou být výzvou pro značky, které chtějí zvětšit svůj mezinárodní význam a atraktivitu. Zatímco některé z větších kulturních rozdílů v oblasti vnímání barev byly redukovány a dokonce eliminovány pomocí volného přístupu k internetu, tak tyto rozdíly mohou i nadále odehrávat roli ve tvoření globální identity značky. Například zelená je ve Spojených Státech spojována s prosperitou, v Irsku vyvolává národní hrdost, ale ve Francii je často považována za nežádoucí v případě projektů obalů. Na druhou stranu, modrá je vnímána na celém světě jako pozitivní akceptovatelnou barvou. Rozdíly ve vnímání barev se neomezují do jednoduchého zjištění „modrá pro chlapečky a růžová pro holčičky”. Ve skutečnosti modrá je oblíbenou barvou jak mužů tak žen.

Význam barev je důležitý, ale důležitější je, se ujistit, že barvy jsou vnímány v souladu s filozofii značky. Pohlaví může být hlavním činitelem pro výběr barvy. Pokud cílovou skupinou jsou převážně muži, měli by jste se vyhnou barvy fialové. Zelená nebo modrá bude dobrou volbou pro téměř každého diváka a pastelové barvy ověří se v případě značek zaměřených na ženy. Cenová strategie může přijít vhod při výběru barev značky. Černá, tmavě modrá, královská fialová a tmavě zelené jsou volbou pro luxusní značky. Oranžová a žlutá se objevuje se objevuje v případě slevových produktů, rychlých transakcí. V koncovém výpočtu, výběr barev je nejdůležitější pro povedenou strategii propagaci značky.

 

Zaručujeme nejvyšší kvalitu!