x

Top 10 grafických trendů 2018

 

Tento rok bude náležet grafickým experimentům a bujné představivosti. Některé z letošních trendů, se těší uznáním ne ode dneška, jiné teprve nyní jsou oceňovány návrháři. Představujeme náš subjektivní seznam nejoblíbenějších grafických trendů roku 2018.

 

 

 

1. Efekt „glitch”

„Glitch” znamená chybu, narušení, poruchu, závadu. Ve vizuálním umění může být efekt chyby rozuměn jako pokus o popření klasické formy. Obrazy s vadami, s prvky šumu a zrna, pohybu a nedokonalosti nalezneme v reklamních kampaních nebo uměleckých realizacích. Hlavní vlastností stylu glitch art je přítomnost přemístění všeho druhu, fragmentace počátečního obrazu, rozložení ho na části a složení zpět v nesprávném pořadí – jako „chybné“ puzzle. Jiné vlastnosti jsou replikovanost, opakovatelnost vybraných prvků nebo lineárnost. Veškeré tyto funkce jsou dokonalé známé všem fanouškům horrorů již několik let- nyní dobývají svět designu.

 

2. Kanály barev

Zábavy s kanály barev se nepřetržitě těší popularitou mezi grafiky. Dovolí na tvoření neobvyklých efektů, které nejlépe vystihují termíny takové jako: holografie, halucinace, fata morgána, realita „rozštěpení“. Překrývající se vrstvy obrazu v monochromatických barvách tvoří nebanální, originální koláže.

 

3. Dvojitá expozice

Od mnoha let známý trend zajisté poznají všichni fanoušci seriálu „True Detective” - efekt „double exposure” využit ve znělce. Technika spočívá ve spojení dvou fotek do jednoho obrazu. V současné době některé digitální zrcadlovky mohou vytvořit podobný efekt už ve fotoaparátu. V grafických programech získáme to, pohrajeme-li si s vrstvami v režimu míchání vrstev a tvoření masek. Efekt zrcadlového odrazu krajiny „vepsaný“ v lidskou postavu nebo zajímavou texturu – možností je mnoho.

 

4. Tvůrčí typografie

Je jeden z nejpopulárnějších trendů 2018 roku, který od několika let zaujímá vysoké postavení v nejrůznějších grafických žebříčcích. Díky vývoji softwarové 3D grafiky je aktuálně v modelování, jediné omezení naše představivost. V reklamní grafice dominují nápisy s různých, často neobvyklých materiálů. Skvělé výsledky získáme, vsadíme-li na materiály v tekuté podobě (např. nápis v tekutině). Zajímavě se prezentuje rovněž typografie jako součást reálného světa – tento efekt byl využit např. v sérii reklamních bannerů show Ellen DeGeneres.

 

5. Imitace vystřihovánky

Další populární trend jsou fotorealistické obrazy založené na efektu „vystřižení“ - tvary, písmena vystřiženy na bílém nebo barevném papíře. Tato grafická technika je inspirována skutečným uměním, vystřihování z papírů. Efekt získáme velice jednoduše v grafickém programu umožňujícím stínování vrstev a nakládání textur.

 

6. Responzivní logo

„Responzivita“ je klíčové slovo pro každého web designéra. Ve vztahu k grafickému projektování, to znamená modifikaci návrhu v závislosti od rozměrů. Složené firemní logo skládající se z logotypu a znaku, musí se prezentovat stejně dobře bez ohledu na úhlu pohledu. Používání loga v responzivních je výzvou jak pro projektanta vizuální identifikace – jinými slovy, již ve fázi navrhování je zapotřebí rozhodnout o formě expozice loga, např. na firemním webu WWW prohlíženém na displeji smartfonu.

 

7. Gradient

Originální přechody barev, stínování, plynulá stupňovitost, od plného do nejsvětlejšího nasyceni – to řešení patří do klasiky, které nikdy nevyjdou z módy. Tento trend vítězí zejména v oblasti web designu. Navzdory své popularitě a rozsáhlé přítomnosti v grafických projektech, může i nadále dělat problémy. Ne všechny grafické programy si poradí s uložením obrazu se složenými gradientními výplněmi.

 

8. Duotone

Duotone je další populární trend s oblasti web designu. Fotky „zjednodušené“ do dvou barev, obrazy vytvořené na základě dvou barev, kontrastní nasycení, polotóny, dvoubarevný tisk. To vše je efekt, který se stal inspirací pro mnoha projektantů stránek WWW – např. Spotify. Nejzajímavější výsledky byly získány po využití odstínů zdánlivě k sobě nevhodných.

 

9. Minimalizmus

Vedle trendů založených na hraní si s výraznými barvami a kontrasty, vládne minimalizmus. Grafické projekty zaměřené na jádru problému, operují surovou formou, nalezneme zde mezi připravenými návrhy pouze výhradně pro potřeby Internetu, jak i mainstreamových médii. Askeze, omezený počet prvků, tónované vrstvy v opozici k jednoduchému, kontrastnímu akcentu – toto řešení rádi využívají fotografové, designéři a umělci.

 

10. Spojení fotografii s digitální ilustrací

Jak okořenit stockové fotografie? Stačí naložit na fotky prvky imitující ruční kresbu nebo graffiti. Díky tomu fotografie přestává být fádní, opakující se získá novou tvář a energii.

 

 

 

Zaručujeme nejvyšší kvalitu!