x

VIZITKY. PODKLADY A ZUŠLECHTĚNÍ

 

V internetu žijí především kočky, jednorožci a návrhy vizitek. Zdrojů a inspirací nechybí. Každý, kdo potřebuje vytisknout vizitky, má v hlavě základní koncepci toho, jak by měly vypadat. Mezitím než se chopíte za návrh vizitky, je dobré poznat technické možnosti, kterými disponují tiskárny. Mnoho vynikajících nápadů se rozbíjí na konečné fázi projektu, výběr správného papíru, fólie a nakonec formátu. A naopak: mnoho celkem průměrných vizitek by mohlo zničit systém, kdyby jeho návrhář se rozhodl na zušlechtění tisku nebo atypický podklad.

Proto dnes nebude o tom, jak navrhovat vizitky. Bude to o materiálech a technikách, na které se rozhodnout, aby na konci, ještě voňavé tiskem vizitky, které dodá kurýr z tiskárny, splnily očekávání zákazníka.

 

FORMÁT VIZITKY

Nejpopulárnějším rozměrem vizitek je 90x50mm. Můžeme se rovněž setkat z vizitkami 85x55mm – je to tzv. eurostandard, široce využíván v Německu nebo obecně v západní Evropě. Za volbou jednoho z těchto formátů promlouvají praktické důvody: snadno se vejde do peněženky nebo do vizitovníka. Kromě toho v mnoha oborech, zejména souvisejících z financemi, právem atd. Prostě je dobře mít takovou nápadovou podnikatelskou kartu. Pokud potřebujete více místa, měli byste uvažovat o papírových skládaných vizitkách - po složení mají standardní formát a zároveň Vám dovolí prezentovat velké množství informací.

 

Skládané vizitky. Návrh Ivoke Interactive Digital Agency, Design Coral, La Bella Creative.
 

Více místa pro umělecké počínání mají reprezentanti kreativních odvětví. Ti nemusí se vejít do vizitovníka, ale naopak co nejvíce od něj ustoupit. Mají k dispozici celou řadu vizitek, čtvercových, obdélníkových a to i takové, které plní užitkovou funkci např. Podložek na nápoje, kuchyňských doplňků… chutných předkrmů.

 

Kreativní vizitky. Návrh : Ivoke Interactive Digital Agency, Design Coral, La Bella Creative.
 

PODKLAD VIZITKY

Parafrázujíc známé internetové výroky: všechno může být vizitkou, pokud máte dostatečně odvahy. Jako podklad je nyní používán nejenom papír, ale taktéž umělá hmota, pěna, materiály z recyclingu, dřevo, kov a mnoho jiných surovin. Neznám se na druzích dřeva, nebo obrábění kovu, tak se pojďme zaměřit na naší specialitě, podkladu nejčastěji využívaného do tisku vizitek. V tomto ohledu je možností spoustu a zaslouží si na rozsáhlejší diskuzi.

 

PAPÍR PRO TISK VIZITEK

Je běžné uvažovat, že čím větší plošná hmotnost (hmotnost 1m2 papíru vyjádřeno v gramech), tím lépe bude vypadat vizitka. Skutečně, nestojí za to investovat do vizitek na papíře 80g. Dobrý efekt dává teprve papír o hmotnosti 250-400 g (je k zahlédnutí i 600g). To, že tenké vizitky jsou levné vizitky? Určitě se najde internetová tiskárna, která má aktuálně slevy na tisk pořádných vizitek za cenu, podobné těm, které jsou vyráběny na papíře o hmotnosti 80g. Stačí si prohlédnout stránku Viperprint sleva předhání slevu, takže šance na ulovení slevy jsou velké.
Řekněme si taktéž na rovinu jednu věc, která mimo prvního dojmu není tak samozřejmá: nejhorším s nejhorších nápadů je tisk vizitek na domácí tiskárně, na papíře určeném pro kancelářské použití a jejich ruční dostřižení. Na první pohled mohou vypadat úplně v pořádku, ale v kombinaci s jinými budou výrazně vynikat, pokud jde o kvalitu. Jak Tě vidí, tak tě píší – lépe by viděli profesionálů.
Je dobré vědět, že křídový papír má menší hustotu než-li kartón. V této souvislosti např. křída 350 g bude méně neohebná než kartón 300 g. Křídový papír – mat nebo lesk – je zase hladší od kartónu. Pěkně se na něm prezentují klasické vizitky. Ti, kteří očekávají ještě vyšší kvality papíru, měli by se rozhodnout na diskrétní lesk, saténového papíru.
Velké možnosti dávají dekorační papíry. Patří mezi ně všechny druhy barevných kartónů, papíry s dekorační nebo opálovou texturou. Vizitky na dekoračním papíře je vděčným materiálem pro grafika, ale obtížný pro mnoho tiskáren. Proto pokud se rozhodnete na tento typ podkladu, zejména v nasycených tmavších barvách, je nutné se ujistit zda tiskárna má možnosti digitálního tisku, ve velmi vysoké kvalitě, nejlépe s přídavkem bílé barvy. Ofsetový tisk na papíře jiném nežli bílém nebo krémovém se neprovádí, protože efekt byl by nedostačující.

 

Vizitky na dekoračním papíře. Návrh:[aliexpress.com], Shifting Status Quo, Blue Bird Design.
 

VIZITKY PVC

Do tisku se používá podklad z polyvinylchloridu (PVC) a propylenu (PP) Optimální tloušťka plastových vizitek je 0,5-0,7 mm. Takže jsou o něco tenčí než např. Kreditní karty. Narazila jsem se rovněž na takové o tloušťce 0,4mm, ale nedoporučuji je. Jsou prostě příliš tenké, snadno je zlomit a nedělají dobrý dojem.
PVC vizitky mají mnoho výhod. Nevadí jim vlhkost ani mechanické poškození. Mimo standardních rozměrů, určitě se odlišují při srovnání s klasickou, papírovou vizitkou. Mým soukromým favoritem jsou průsvitné PVC vizitky. Stačí dobrý nápad a budou se prezentovat zajímavě, moderně a zároveň elegantně.

 

Průsvitné PVC vizitky. Návrh: Dario Monetini, Plastic Business Cards Now, Kevin Franco.
 
 

ZUŠLECHTĚNÍ VIZITEK

Pokud někdo chce jednoduše vytisknout pěkné a levné vizitky, ve skutečnosti nepotřebuje žádného zušlechtění. Stačí pouze dobrý papír a vyvážený návrh. Právě zušlechtěni mění obyčejnou vizitku na takovou, na které oko se pozastaví delší dobu. Způsobů na vylepšení tisku je velké množství a při navrhování vizitky měli by jste poznat alespoň několik, nejvíce univerzálních.

 

LAMINOVÁNÍ VIZITEK

Tištěné vizitky je možno pokrýt tenkou, průhlednou fólii, v matu nebo lesku. Z jedné strany nebo obou. Papír potažený fólii je méně náchylný na poškození a je více pevný. Laminování je vlastně standard pokud se jedná o tisk vizitek, využívá se velmi často. Nejčastěji vybíraná je fólie v lesku, protože potažené ní vizitky jsou hodně viditelné – barvy jsou živější a lépe odráží světlo. U tónovaných návrhů vynikají elegancí, stojí ale za to použít fólii v matu. Doporučujeme především fólie soft touch s výraznou a sametovou texturou v doteku.

 

VIZITKY S PARCIÁLNÍM UV LAKEM

Vypouklý, hladký a lesklý. Jak sám název napovídá pokrývá se ním pouze vybrané části vizitky. Vypadá skvěle především na černém pozadí. Dobře se spojuje s fólii soft touch, protože oba typy zušlechtění efektivně s sebou kontrastují.

 

VIZITKY S RAŽBOU

Díky tomu vizitka dostává 3D podobu. Slouží k zvýraznění některých prvků tisku, např. nápisu. Provádí se to stlačením vytištěného materiálu matricí (nebo patricí, odvráceně), obvykle při okolní teplotě. Zajišťuje zajímavé doplnění návrhu.

 

HOT-STAMPING

Také známý jako hotprint (hovorově: „navrhnete mi tady takový vylisovaný zlatý vzorek”). Často jde ve dvojici s ražením. Hot-stamping je aplikace ve vylisovaném místě lesklé hliníkové vrstvy. Na výběr je několik barev, jsou i speciální efekty něco jako hologram. Hot-stamping se často využívá v logo firmy. Pěkně se prezentuje především na bílém kartónu a dekoračních papírech v odstínu béžové a hnědé.

 

Z levé strany: fólie soft-touch, hot-stamping (Jakprints), lisování a hot-stamping (Jen Allyson); lak UV (pinterest.com).
 

TVŮRČÍ VJEM

Velmi náladový druh zušlechtění, který ne vždy dobře vychází v tisku. Je stejně tak důležitý pro získání dobrého efektu. Žádná tiskárna nemá tvůrčího vjemu ve své základní nabídce, ale je možno ho získat zdarma na našich stránkách.
...Dejte vědět, zda jsme pomohli.

Zaručujeme nejvyšší kvalitu!